Johor Search

Custom Search

Followers

11 September 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Rumah Mak Anjang Wok Temerloh - Dari Dairi Pak Sako

Posted: 10 Sep 2011 08:35 PM PDT

By Idris Ismail Talu.


Betik.

Posted: 10 Sep 2011 07:24 PM PDT

By Idris Ismail Talu.


Nama saintifiknya: Carica papaya.
Nama lain: Kulikih, kalikih, parenghek, situkau, sampelo, kapelo, santelo (Minang), papaya.

Betik dijual di pasar tani di sekitar Ipoh.

Betik dikatakan berasal dari Mexico, tetapi hingga sekarang ini boleh dikatakan telah ditanam di kebanyakan negeri di kawasan tropika.

Betik tempatan digemari ramai.

Buah betik yang cukup masak mewah dengan vitamin C yang amat kita perlukan. Buah betik juga mempunyai kandungan serat (fiber) tinggi. Enak dimakan mentah atau dijadikan jus.

Buah betik muda di pohonnya.

Betik yang hampir matang (disebut mangkal atau mengkal), sesuai dibuat sayur manis dengan dicampur sayuran lain seperti pucuk manis atau bayam serta ikan bilis.

Buah betik masak juga sesuai untuk dimakan oleh mereka yang mengalami masalah sembelit.

Selain dari buahnya, pucuk betik juga cukup digemari. Pucuk betik direbus dijadikan ulam bersama sambal kelapa atau sambal bercampur ikan panggang. Kerabu pucuk betik juga amat digemari ramai, terutamanya di bulan Ramadhan, dijadikan juadah makan selepas berbuka.

Kerabu pucuk betik - kesukaan ramai.

Pokok betik jantan banyak menghasilkan bunga yang tidak menjadi buah. Bunga-bunga betik ini cukup digemari bila dibuat kerabu yang disebut kerabu bunga betik.

Betik kampung.

Dikatakan, kulit buah betik mempunyai vitamin A dan kalium. Buah betik juga mengandungi zat besi, tiamin, kalsium dan niasin. Disamping itu, daun betik tua biasa direbus bersama daging yang agak liat atau keras untuk melembutkannnya. Papain dalam pucuk betik dikatakan dapat melembutkan daging yang keras.


No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan