Johor Search

Custom Search

Followers

08 April 2011

Peneroka Felda menjadi kumpulan berpendapatan tinggi dalam masa lima tahun

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kira-kira 112,635 peneroka Felda di negara ini boleh menjadi sebahagian daripada kumpulan berpendapatan tinggi seperti yang terkandung dalam Model Baru Ekonomi (MBE) dalam masa lima tahun akan datang.

"Sejarah Felda akan sentiasa dihargai oleh pemimpin terkemuka yang telah membuat sumbangan besar ke arah mentransformasikan kehidupan masyarakat peneroka dan penubuhan Felda sebagai sebuah entiti korporat terkemuka.

"Hari ini, peneroka tinggal dalam kualiti kehidupan pertengahan dengan purata pendapatan RM3,500 sebulan dalam masa lima tahun, peneroka boleh menjadi sebahagian daripada kumpulan berpendapatan tinggi seperti dalam MBE," katanya dalam ucaptama Ceramah Makan Malam Felda bertajuk Keberkesanan Transformasi Kepimpinan di Kuala Lumpur pada 2 April.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan.

Najib berkata selepas 55 tahun kewujudannya, Felda telah menjadi lebih sebagai hanya sebuah agensi pembangunan tanah dan telah membuktikan akan menjadi pertubuhan tempatan dan antarabangsa yang paling berjaya.

"Ia telah menjadi salah sebuah konglomerat di negara dengan keseluruhan kawasan 800,000 hektar yang ditanam dengan kelapa sawit dan getah serta 88 subsidiari, gabungan dan syarikat pelaburan bersama.

"Felda adalah satu jenama kebangsaan yang menaikkan imej negara menerusi penjanjian perniagaan, pembangunan kapasiti dan pelaburan bersama," kata beliau.

Najib berkata Felda boleh menjadi penggerak global hanya jika kakitangan bersedia untuk berubah dan menyesuaikan diri mengikut keperluan persekitaran ekonomi dan sosial.

"Kita perlukan kreatif dan inovatif untuk menjana pertumbuhan pertubuhan ini.

"Kita perlukan satu jalinan budaya kreativiti untuk menambah nilai kepada pertubuhan. Inovasi dan kreatif hendaklah menjadi tanggungjawab semua dan bukan hanya pasukan pengurusan," kata beliau.-2/4/2011

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan