Johor Search

Custom Search

Followers

18 October 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Timun Tikus, Kemarongan

Posted: 17 Oct 2011 08:12 PM PDT

By Idris Ismail Talu.



Nama tanaman:

Timun tikus, pepasan atau papasan - Melayu

Kemarongan atau Bolu teke - Indonesia

Sloks baah - Kemboja

Tam ling ; tam nin - Laos

Phakthamlung ผักตำลึง - Thailand

Hua brau - Vietnam

Ivy Gourd ; Small Gourd ; Scarlet Gourd - English



Buah Timun Tikus yang sudah masak. menjadi rebutan burung.


Nama-nama Timun Tikus di India:

Sanskrit - bimbaphala, tundika

Hindi - Kunduru

Kannada - toned

Konkani – tendale

Malayalam - kovakkai

Marathi – bimba, tendali, tondli

English - Gentleman's toes, ivy gourd

Nama botani - Coccinia grandis




Tutor ILMS Utusan ke Sri Lanka

Posted: 17 Oct 2011 07:51 PM PDT

Daripada WAHID HASHIM, pengarang@utusan.com.my

COLOMBO 17 Okt. - Kerajaan Sri Lanka dijangka mengguna pakai pakej solusi Tutor Sistem Pengurusan Pembelajaran Pintar (Tutor ILMS) yang dibangunkan Kumpulan Utusan bersama MIMOS Berhad.

Sebuah syarikat daripada India, Barnas International Pvt. Ltd, akan menjadi rakan kongsi projek dalam pembangunan objek pembelajaran mengikut kesesuaian bahasa dan budaya negara itu.

Solusi berkenaan yang meliputi pakej sistem ILMS, latihan dan isi kandungan, merupakan generasi kedua daripada penambahbaikan tutor.com.my yang dibangunkan Unit Pendidikan Utusan Malaysia pada 2001.

Sejurus selepas sesi pembentangan di Biro Pembangunan Ekonomi di sini, Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif, Biro Pembangunan Ekonomi (Wilayah Barat) Sri Lanka, Janaka Kolonnage, berkata, pakej yang dibawa ke Colombo oleh Kumpulan Utusan itu sangat bertepatan dengan keperluan di negara itu kerana ia lengkap dan boleh menjejak status psikometri pelajar.

"Sekaligus pihak sekolah boleh merancang pembelajaran individu setelah mengetahui gaya belajar pelajarnya,'' katanya selepas mendengar taklimat mengenai sistem itu daripada wakil Kumpulan Utusan iaitu Ketua Pegawai Operasi Perfisio Solution Sdn. Bhd., Fareed Abdul Ghani dan Pengarang Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim.

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Barnas International Private Limited (Barnas) yang beribu pejabat di Chennai, India, M. Najimudeen.

Janaka turut mencadangkan Tutor ILMS diguna pakai di 100 buah sekolah dahulu, sebelum dikembangkan ke sekolah lain.

Janaka memberitahu, sistem itu sungguh mengkagumkan dan melebihi kebolehan Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) yang konvensional.

Beliau turut tertarik dengan reka bentuk instruksi sistem pengurusan Tutor ILMS yang mencakupi pentadbiran dan pemantauan di peringat sekolah sehingga ke tahap pusat.

Kumpulan Utusan merupakan penyedia pertama sistem e-pembelajaran di Malaysia dan di Asia Tenggara yang dapat menyesuaikan keperluan bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan kehendak gaya belajar setiap pelajar.

Laman web www.tutor.com.my sebelum ini pernah dinobatkan lima laman web pendidikan terbaik di Malaysia selain pernah mewakili Malaysia di UNICEF.

Melalui aplikasi perisian baru yang dibangunkan secara kerjasama dengan MIMOS Berhad ini, pelajar perlu menjalani ujian psikometrik terlebih dahulu untuk mengetahui tahap kepandaian pelbagai dan cara pembelajaran yang sesuai dengan dirinya.

Hasil daripada ujian itu, sistem akan menjana profil pengguna dan memadankannya dengan format bahan pengajaran dan pembelajaran yang menepati cara pembelajaran pelajar berkenaan. - Utusan

Perisian Tutor iLMS akan memandu pelajar untuk mengikuti proses pembelajaran secara teratur menggunakan objek pembelajaran yang dipersembahkan mengikut format yang menepati cara pembelajarannya sama ada dalam bentuk teks dan grafik, multimedia, realiti maya atau augmented reality.

Berbeza dengan sitem e-pembelajaran sedia ada, Tutor iLMS lebih pintar kerana menawarkan teknik pembelajaran mengikut kecenderungan pelajar dan tidak terhad kepada nota dalam talian dan soalan latih tubi sahaja.

Ulang kaji mengikut cara yang sesuai dengan kehendak pelajar ini pasti akan menambah kefahaman mereka terhadap sesuatu topik atau subjek.

Kumpulan Utusan kini sedang membangunkan bahan multimedia Tutor ILMS. – UTUSAN

Source: Utusan Malaysia Online.

Dakwaan orang berhalusinasi

Posted: 17 Oct 2011 06:03 PM PDT

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA, saharudin.musthafa@utusan.com.my


JAKARTA 17 Okt. - Seorang anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Indonesia, Drs. Ramadhan Pohan hari ini melabelkan pihak yang membuat dakwaan kurang berasas ekoran kononnya Malaysia menceroboh wilayah Indonesia itu sebagai sedang berhalusinasi.

Ramadhan yang juga anggota Jawatankuasa Kerja Sempadan, Suruhanjaya II DPR menyelar tindakan pihak yang sengaja mencetus provokasi tidak berasas itu.

Menurut Penolong Setiausaha Agung Parti Demokrat pimpinan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono itu, adalah tidak bertanggungjawab bagi seorang ahli politik menyampaikan maklumat tidak tepat kepada rakyat.

Lebih memalukan, Ramadhan menolak dakwaan kononnya wilayah Camar Bulan milik Indonesia dan kini dikawal oleh 3,000 anggota Pasukan Gerak Am (PGA) Malaysia.

"Tidak ada 3,000 anggota PGA yang mengawal wilayah kita (Indonesia). Yang ada cuma pokok-pokok. Tidak timbul isu tersebut. Yang membuat dakwaan kononnya ada askar Malaysia (anggota PGA) mungkin sedang berhalusinasi," katanya menyindir pada sidang media di sini, hari ini.

Isu wilayah perbatasan Malaysia-Indonesia ditimbulkan oleh Timbalan Ketua Suruhanjaya I DPR, TB Hasanuddin dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) yang mendakwa kononnya wilayah Camar Bulan seluas hampir 1,500 hektar dan wilayah Tanjung Datu seluas 800 meter garis pantai telah diambil oleh Malaysia secara haram.

Dakwaan sedemikian bagaimanapun dinafikan secara konsisten oleh kerajaan Indonesia melalui empat menteri kabinetnya dan juga oleh Panglima Tentera Nasional Indonesia, Laksamana Agus Suhartono.

Pada sidang media yang dibuat secara bersama dengan Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di sini hari ini, Ramadhan turut mendedahkan beberapa foto yang dirakamkan beliau menerusi telefon bimbit ketika mengadakan kunjungan ke dua daerah berkenaan hujung minggu lalu.

Kata Ramadhan, beliau berkunjung ke wilayah Camar Bulan dan Tanjung Datu, Kalimantan Barat bersama empat anggota DPR pada Jumaat lalu untuk melihat sendiri suasana di sana.

Berdasarkan tinjauan yang dibuat, Ramadhan mendapati tidak ada sejengkal pun tanah Indonesia yang dirampas Malaysia.

Beliau pada masa sama yakin Hasanuddin tidak pernah berkunjung ke wilayah Camar Bulan atau Tanjung Datu untuk melihat keadaan sebenar tetapi berani membuat kenyataan yang tidak berasas itu.

Berikutan kenyataan provokasi berkenaan, beberapa pertubuhan bukan kerajaan Indonesia mengadakan demonstrasi di hadapan pejabat Kedutaan Besar Malaysia.

Minggu lalu, selama dua hari berturut-turut demonstrasi diadakan oleh pertubuhan Forum Betawi Rempug (FBR) dan Laskar Merah Putih (LMP).

Hari ini pula, satu lagi kumpulan yang terdiri daripada 20 penunjuk perasaan mengadakan demonstrasi di depan Kedutaan Besar Malaysia di sini. – Utusan

Source: Utusan Malaysia Online.

Buah kepayang yang menyelerakan

Posted: 17 Oct 2011 10:48 AM PDT

ARKIB : 26/05/2009

Oleh HARIS FADILAH AHMAD, utusanpahang@utusan.com.my

JERANTUT 25 Mei - Kita mungkin biasa mendengar kiasan, 'sayang-sayang buah kepayang, ditelan mabuk, dibuang sayang.'

Namun, berapa ramai di kalangan kita terutama generasi muda yang mengenali buah kepayang?

Bagi penduduk di Hulu Tembeling, Kuala Tahan dan Pulau Tawar dekat sini, buah kepayang tidak asing bagi mereka, malah ia menjadi salah satu makanan mereka terutama bagi hidangan petang.

Sebagaimana yang disebut dalam kiasan tersebut, buah kepayang memang memabukkan dan rasanya pahit.

Bagaimanapun, jika diproses dengan cara yang betul, ia boleh menjadi makanan yang menyelerakan.

Kemahiran penduduk di kawasan pedalaman tersebut memproses buah kepayang boleh menghilangkan rasa mabuk.

Malah, kebijaksanaan penduduk tempatan memproses buah kepayang hingga boleh dijadikan bagi tujuan perubatan tanpa menimbulkan komplikasi kesihatan.

Selain buah kepayang atau nama saintifiknya Pangium edule terdapat juga buah hutan lain di Taman Negara yang lazim menjadi makanan penduduk daerah ini iaitu perah, kedondong, ara, mencepu, kerdas dan ubi gadong.

Berbalik kepada kepayang, buah ini merupakan antara spesies yang dikenali sebagai pokok beracun. Ketinggian pokok kepayang menyamai pokok durian.

Ada beberapa cara untuk menghilangkan rasa pahit dan racunnya.

Antaranya termasuk merendam bijinya ke dalam air sebelum dibakar atau direbus untuk menghilangkan rasa pahitnya.

Biji yang berwarna putih akan bertukar kehitaman selepas direndam dalam air.

Kulit buah kepayang berwarna kelabu dan biji di bahagian dalamnya dilitupi selaput putih dan berminyak.

Seorang penduduk Kampung Pengau, Muji Mohamad, 67, berkata, bentuk buah kepayang sama seperti buah sukun berukuran antara 15 hingga 17 sentimeter dan mengandungi antara enam hingga lapan biji di dalamnya.

Muji memberitahu, biji buah kepayang beracun dan ia tidak boleh dimakan mentah-mentah dan memabukkan jika dimakan.

''Buah ini boleh dimakan selepas bijinya direndam dalam air selama seminggu, kemudian direbus atau dibakar terlebih dahulu sehingga kesan pahit yang memabukkan benar-benar hilang," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Kampung Pengau baru-baru ini.

Kebiasaannya, kata Muji, masyarakat Hulu Tembeling merendam biji kepayang di dalam sungai selama seminggu dan selepas itu buah berkenaan direbus selama kira-kira 45 minit.

Menurutnya, proses merendam dan merebus itu perlu dilakukan dengan cermat. Selepas proses merendam, kulit buah berkenaan dibelah untuk mengambil isinya.

''Selepas direbus, isinya yang kehitaman dihiris nipis-nipis. Kami menggoreng semula dengan mencampur sedikit kunyit dan garam sebelum dimakan dan jika banyak bolehlah dijual," katanya.

Muji yang menjual buah kepayang secara kecil-kecilan seterusnya berkata, rasa isi buah itu kepayang lemak dan rangup selepas digoreng dan ia amat menyelerakan jika dihidang bersama air kopi.

''Saya menjual isi biji kepayang yang diisi dalam tin susu pekat dengan harga RM2 setin dan kebiasaannya cukup laris sehingga mampu menampung belanja dapur," katanya.

Muji memberitahu, masyarakat Melayu Hulu Tembeling pada zaman dahulu juga memproses biji buah kepayang untuk dijadikan minyak masak dan minyak pelita.

Untuk menghasilkan minyak, katanya, biji buah kepayang yang matang dikeringkan dan kemudian ditumbuk serta diperah.

''Proses ini melibatkan lebih 30 biji buah kepayang untuk memperoleh sebotol minyak. Ia boleh digunakan untuk menyediakan masakan dan juga bahan bakar bagi menyalakan pelita," katanya.

Selain itu, jelas Muji, minyak buah kepayang juga boleh dicampur dengan beberapa ramuan herba lain untuk dijadikan minyak mengurut bagi ibu selepas bersalin.

Malangnya, pokok buah kepayang yang sebelum ini banyak ditemui di hutan Taman Negara dan tepi Sungai Tembeling kini semakin sukar ditemui kerana diancam kepupusan.

Mungkin generasi akan datang tidak mengenali buah kepayang, malah, mereka juga sudah melupakan kiasan 'sayang-sayang buah kepayang, ditelan mabuk, dibuang sayang.'

Source: Utusan Malaysia Online.

Nenek enam cucu peroleh PhD

Posted: 17 Oct 2011 04:19 AM PDT

ARKIB : 16/10/2011


SERDANG 15 Okt. – Faktor usia, jarak dan masa tidak pernah menghalang graduan warga emas, Alimah Lob, 65, mengejar cita-citanya menggenggam ijazah doktor falsafah (PhD).

Apa yang dikagumi, nenek kepada enam orang cucu ini sanggup berulang-alik dari Singapura ke sini setiap bulan selama 10 tahun bagi menamatkan pengajiannya sejak peringkat sarjana muda lagi.

Lebih menggembirakan, dia yang menjadikan hotel-hotel di sini sebagai rumah keduanya berjaya memperoleh purata nilai gred keseluruhan (CGPA) 3.85 dalam pengajian Bahasa Melayu.

''Ketika muda, peluang itu tidak datang disebabkan faktor kewangan dan kesuntukan masa menguruskan anak-anak yang kecil.

''Kini setelah semua halangan berjaya ditempuh, saya dapat membuktikan kepada anak-anak dan saudara-mara bahawa apa yang saya lakukan telah berhasil,'' ujarnya ketika ditemui selepas majlis Konvokesyen ke-35 Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, hari ini.

Menurut guru Bahasa Melayu di Bowen Secondary School, Singapura ini, rahsia kejayaannya adalah sentiasa berfikiran positif dan menjauhi segala elemen negatif yang berada di persekitaran.

Sementara itu, kekentalan semangat wanita itu turut dimiliki oleh graduan ibu tunggal, Norul Haida Reduzen, 32, yang terpaksa mengurangkan masa bersama anak tunggalnya, Puteri Maria Sophillea Hamizan, 6, untuk menghadiri sesi pembelajaran.

Penerima PhD Pengajian Melayu itu mendapat CGPA 3.9 dalam pengajiannya.

Bagi penerima Anugerah Pelajaran Diraja, Elmy Talip, 28, disiplin diri dan pembahagian masa menjadi faktor utama yang membawa kepada kejayaannya.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Rais berhasrat temui anak Malaysia jurutera jam Mekah

Posted: 17 Oct 2011 02:55 AM PDT

17/10/2011 4:56pm


KOTA BHARU 17 Okt. – Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, beliau berhasrat mengadakan pertemuan dengan anak Malaysia yang bertanggungjawab mereka bentuk pembinaan menara jam gergasi menghadap Masjidil Haram di Mekah.

Menyifatkan sentuhan indah Wan Nazri Wan Aria, 31, jurutera syarikat dari Jerman, SL Rasch itu satu kebanggaan, beliau berkata, pertemuan itu sebagai satu penghormatan kepada pemuda berkenaan yang memiliki bakat luar biasa.

"Kita berasa bangga bahawa ada anak Malaysia yang berkeupayaan tinggi sehingga mendapat pengiktirafan pihak berkuasa Arab Saudi melalui bakatnya yang diselitkan dalam Menara Hotel Jam Diraja Mekah.

Foto Jam Besar Mekah - Sumber.

"Saya juga ingin bertemu dengan beliau, bergantung kepada kelapangan beliau, ini satu penghormatan besar dan kita ingin ucapkan tahniah," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Temasya Dikir Barat Kelantan, di sini hari ini.

Festival berkenaan merupakan program ke-16 daripada 20 program yang dirancang Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) bersama Kementerian Pelancongan sepanjang tahun ini.

Seramai 1,039 pendikir dan lapan kumpulan pergendangan seluruh Kelantan berhimpun menjayakan festival berkenaan. – Bernama

Source: Utusan Malaysia Online.

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan