Johor Search

Custom Search

Followers

07 July 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Universiti Malaysia Pahang UMP terima pencapaian 5 bintang

Posted: 06 Jul 2011 05:27 AM PDT

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL, utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 5 Julai - Universiti Malaysia Pahang (UMP) memperoleh tempat pertama dengan pencapaian lima bintang melalui sistem peraturan penyelenggaraan data bagi sistem maklumat berkaitan insitusi pengajian tinggi awam (IPTA) MyMoheS, baru-baru ini.

Naib Canselornya, Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, MyMoheS merupakan satu sistem yang dibangunkan bagi menyokong, memudahkan penyaluran, pertukaran dan perkongsian maklumat antara Kementerian Pengajian Tinggi serta agensi kerajaan lain.

Katanya, dengan pelaksanaan itu, pertukaran data antara agensi dengan kementerian dapat dilaksanakan dengan bersistematik, mudah dan cepat.

''Sistem MyMohes juga membantu universiti dan pihak kementerian dalam menyediakan perancangan, menggubal dasar dan membangunkan sistem pangajian tinggi dengan lebih berkesan," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Apresiasi MyMohes bagi meraikan 100 kakitangan UMP yang berjaya mencapai kejayaan tersebut di sini, baru-baru ini.

Katanya, pelaksanaan amalan budaya kerja cemerlang menjadi keutamaan dan perlu diteruskan untuk kelestarian organisasi serta seiring dengan matlamat utama sebagai penggerak agenda Pelan Strategik UMP 2011-2015.

''Saya berbangga dengan pengiktirafan itu dengan mencatat markah 97.79 peratus bagi memenuhi kriteria seperti ditetapkan pihak kementerian," ujarnya.

Dalam pada itu, Pengarah Bahagian Hubungan Industri, Jabatan Pengajian Tinggi, Prof. Dr. Shamsudin Baharin berkata, data yang dikumpul itu perlu dianalisa dan dijadikan sebagai penanda aras untuk pencapaian Pelan Strategik UMP.

Katanya, universiti itu perlu memberi keutamaan terhadap pencapaian terhadap bidang keberhasilan universiti termasuk penjenamaan bagi mengetengahkan nama UMP ke khalayak masyarakat.

''Kaedah penarafan bintang yang diperkenalkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi itu bertujuan melihat tahap kesediaan IPTA dalam pengurusan dan pembekalan data mengikut kategori tempoh masa penghantaran, kesempurnaan dan kualiti data," katanya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Jepun tawar Universiti Teknologi Malaysia geran RM7.8 juta

Posted: 06 Jul 2011 05:22 AM PDT

Oleh AZIZI MAJID, utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 5 Julai - Kerajaan Jepun menawarkan geran penyelidikan berjumlah RM7.8 juta kepada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi menjalankan penyelidikan dan membangunkan masyarakat rendah karbon di Iskandar Malaysia dan rantau ini.

Ketua Penyelidik projek berkenaan, Dr. Ho Chin Seong berkata, UTM akan mengetuai penyelidikan tersebut dengan kerjasama pasukan saintis alam sekitar dan penyelidik dari Universiti Kyoto, Insitut Pengajian Alam Sekitar Jepun (NIES), dan Universiti Okayama selain pegawai Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA).

Beliau berkata, selain menjalankan penyelidikan dan membangunkan model masyarakat yang rendah karbon di Iskandar Malaysia yang kini giat berkembang, universiti berkenaan juga akan menjadi hab kajian rendah karbon bagi negara di rantau Asia.

"Antara tujuan penyelidikan untuk menentukan jumlah penggunaan tenaga dan mengurangkan pelepasan karbon dioksida di Iskandar Malaysia.

"Selain itu, ia juga bagi memupuk kesedaran kepada kerajaan, pihak berkuasa tempatan, pihak berkepentingan dan masyarakat untuk mewujudkan sebuah negara maju tanpa perlu merosakkan alam sekitar," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Simposium dan Bengkel Rendah Karbon Asia di Hotel Puteri Pacific di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tenaga, Air, Komunikasi dan Alam Sekitar negeri, Tan Kok Hong; Pesuruhjaya Persekutuan IRDA, Datuk Datuk Benjamin Hasbie dan wakil NIES, Universiti Kyoto dan Universiti Okoyama.

Simposium dan bengkel yang dihadiri 110 peserta termasuk dari Jepun, Korea, Indonesia dan Vietnam itu merupakan anjuran bersama UTM, IRDA, NIES, Agensi Sains dan Teknologi Jepun (JST) dan Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA).

Ia dianjurkan sempena pelancaran masyarakat rendan karbon (LCS) di Iskandar Malaysia yang bertujuan menggalakkan dialog antara penggubal dasar dan penyelidik serta mewujudkan rangkaian untuk membantu peningkatan kapasiti bagi menggalakkan dasar rendah karbon di negara Asia.

Chin Seong berkata, hasil penyelidikan tersebut kelak akan memberi manfaat sepenuhnya kepada kelestarian alam sekitar bukan hanya di Iskandar Malaysia, malah di seluruh rantau ini.

Source: Utusan Malaysia Online.

Arab City Melaka dibuka Mac

Posted: 06 Jul 2011 03:29 AM PDT

Oleh Zuraidah Mohamed
zmohamed@bharian.com.my
2011/07/06

Projek RM75j destinasi baru tumpuan pelancong terutama dari Asia Barat

GOLDEN Corporate Heritage Sdn Bhd (GCH), menjangkakan projek komersial Arab City Melaka bernilai RM75 juta yang bakal menjadi destinasi baru tumpuan pelancong khususnya dari Asia Barat, akan dilancarkan Januari tahun depan.

Arab City Melaka dibangunkan di kawasan seluas 3.6 hektar di Pulau Melaka yang merangkumi 123 ruang niaga selain restoran makan Arab, taman tema, muzium warisan Mesir dan pusat spa. Setakat ini, hampir 68 peratus daripadanya telah dibangunkan.

Pengarahnya, Dr Salim N Al Gudhea, berkata Arab City Melaka dijangka menyediakan prospek perniagaan yang baik kepada syarikat, terutama dalam meraih pulangan pelaburan untuk tempoh jangka panjang.

"Projek Arab City Melaka adalah langkah penerokaan awal kami di negeri warisan ini, dan kami masih menumpukan peluang mengembangkan perniagaan kami di Melaka dengan melihat kunjungan pelancongannya yang tinggi.

"Ini adalah peluang pertumbuhan perniagaan yang baik kepada, khususnya dalam pengurusan hartanah komersial yang menjadi antara teras perniagaan kami," katanya pada sidang media selepas pemeteraian perjanjian antara GCH dan Banalec Holdings Bhd, menerusi anak syarikatnya Banalec Sdn Bhd di Kuala Lumpur, semalam.

Salim berkata, majlis prapelancaran Arab City Melaka akan dibuat pada Januari tahun depan, dan ia dijangka dibuka kepada orang ramai pada Mac 2012.

Pada majlis itu, GCH diwakili Pengarah Urusannya, Sayed Al Mansour manakala Banalec oleh Pengarah Eksekutifnya, Leaw Ah Chye.

Menerusi perjanjian itu, penyedia penyelesaian pembinaan marin bersepadu, Banalec akan memajukan tanah tambak seluas 1.6 hektar di Arab City Melaka sebagai taman tema dan lagun yang akan dikenali sebagai Arabian Oasis. Projek berkenaan akan disiapkan dalam tempoh 16 minggu. Arabian Oasis, katanya direka bagi pelbagai aktiviti menarik seperti pertunjukan kebudayaan, renang, jeti, aktiviti memancing dan sukan air. GCH adalah syarikat usaha sama antara Dubai, Arab Saudi dan rakan usaha sama Malaysia.

Ia turut mempunyai pejabat cawangan di Dubai, Arab Saudi dan Mesir dengan bergiat dalam sektor hartanah, dagangan serta perniagaan minyak dan gas.

Selain Pulau Melaka, GCH bersama kerajaan negeri Melaka menerusi Chief Minister Inc (CMI) turut merancang membangunkan projek Arab City di Klebang dan Kampung Jawa.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Langkawi sentiasa menunggu pelancong

Posted: 06 Jul 2011 03:27 AM PDT

By Idris Ismail Talu.

Pulau Langkawi terus menarik pengunjung baik dari dalam negara, mahu pun dari luar negara. Suasana alam sekitarnya yang sentiasa bersih dan keramahan penduduknya dengan pelancong merupakan kelebihan yang ketara di rantau ini.

Penulis bersama keluarga di Dataran Lang di Langkawi.

Keluarga besar Idris Talu.

Ikon pulau Langkawi.



No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan