Johor Search

Custom Search

Followers

02 July 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Anak Manusia Korban Politik

Posted: 01 Jul 2011 08:17 PM PDT


Nama Novel: Anak Manusia Korban Politik
Penagarang: Muhammad Dafiq Saib Sutan Lembang Alam

Sebuah kisah fiktif tentang pergolakan yang berlaku dari tahun 1958 hingga tahun 1980an khususnya di Sumatra Barat dan di Indonesia secara umumnya.

Sebagaimana tajuknya, kita dapat membayangkan bagaimana akhirnya novel politik karya saudara Muhammad Dafiq Saib ini.

Kisah kehidupan manusia yang bernama Marwan, yang pada mulanya disangkanya orang Surabaya dari lenggok bahasa Jawanya. Rupanya pengalaman hidup si Marwan selama di Surabaya bersama pak eteknya, menjadikan dia fasih berbahasa Jawa cara Surabaya.

Nasib malang keluarga si Marwan bermula dari kemalangan yang menimpa pak tangahnya, diikuti penahanan ayahnya selama dua tahun di penjara Padang. Namun begitu dia tidak pernah mundur, sehingga bertemu jodohnya dengan Rosita. Walau pun selepas perkahwinannya, cobaan hidup yang dihadapi Marwan cukup getir.

Rosita yang kurang daya resilientnya kurang mampu menempuh badai kehidupan bersama Marwan. "Penasihat" kepada Rosita akhirnya berjaya menundukkan hatinya, sebagaimana Leman kalah kepada bujukan keluarganya dalam buah tangan almarhum Buya Hamka, "Merantau Ke Deli."

Walau pun tetes air mata kita bila melalui halaman 206, namun akhirnya mungkin kerna barakah kesabarannya, Marwan beroleh cahaya terang dalam hidupnya

Tahniah saudara Muhammad Dafiq! Walau pun ianya novel pertama, ianya cukup mengesankan. Semoga tulisan seterusnya akan lebih berjaya dalam pasaran.

http://idristalu.blogspot.com/

Pengunjung tangisi detik terakhir stesen kereta api Tanjong Pagar

Posted: 01 Jul 2011 06:55 AM PDT

Tarikh siar: 2011/07/01

SINGAPURA: Sejurus selepas tren terakhir meninggalkan Stesen Kereta Api Tanjong Pagar tepat pada 11 malam tadi, Mohd Ayub Embong terus bergerak ke pejabatnya yang terletak 50 meter dari situ.

Di pejabatnya itu, Mohd Ayub, yang merupakan Pengurus Operasi stesen berkenaan, memastikan segala dokumentasi yang diperlukan bagi menutup operasi stesen itu secara rasmi siap menjelang detik 12 tengah malam. Segala gerak-geri beliau menyiapkan dokumen terakhir itu diperhatikan dengan penuh minat oleh pengunjung dan jurugambar media yang mahu merakamkan detik-detik terakhir perkhidmatannya di situ. Walaupun sibuk menyiapkan tugasnya yang perlu diselesaikan sebelum tengah malam itu, Mohd Ayub itu kerap "diganggu" oleh permintaan demi permintaan daripada pengunjung untuk mengambil gambar bersamanya.

"Terima kasih tuan di atas segala-galanya," merupakan ungkapan daripada pengunjung warga Singapura yang beremosi selepas bersalaman dan berpelukan dengan pengurus stesen Tanjong Pagar yang terakhir itu.

Mohd Ayub hanya mampu tersenyum tanpa berkata apa-apa.

Ditanya oleh wartawan tentang perasaannya ketika beliau menyiapkan dokumen terakhir sebelum stesen itu ditutup selepas 80 tahun beroperasi, beliau menjawab: "Sudah pasti sedih."

Sepuluh minit sebelum tengah malam, pengurus kanan operasi Stesen Keretapi Gemas, Abdul Aziz Said, memasuki pejabat Mohd Ayub yang semakin sesak dengan pengunjung ketika detik penuh bersejarah itu semakin dekat.

Abdul Aziz adalah pegawai kanan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang bertanggungjawab memeriksa semua dokumen yang diperlukan, sebelum operasi stesen itu ditutup secara rasmi.

Selepas memeriksa semua dokumen itu, beliau menurunkan tandatangannya dalam Buku Lawatan stesen berkenaan menandakan semua proses menutup operasi Stesen Kereta Api Tanjong Pagar itu berjalan lancar.

"Selepas 12.01 tengah malam ini, operasi Stesen Keretapi Tanjong Pagar di Singapura ini tamat secara rasmi dan tidak akan ada lagi sebarang komunikasi dari stesen ini," kata Abdul Aziz sambil bersalaman dengan Mohd Ayub.

Suasana dalam pejabat Mohd Ayub itu diselubungi perasaan emosi pengunjung yang berpusu-pusu berpelukan dengan Abdul Aziz dan Mohd Ayub ketika jam semakin hampir menunjukkan 12 tengah malam.

Ramai pengunjung dan kakitangan KTMB yang berada di dalam pejabat itu tidak dapat mengawal perasaan, menangisi detik-detik terakhir operasi stesen yang merupakan antara lambang kepada usaha merapatkan hubungan rakyat kedua-dua negara.

Tepat pada tengah malam, Mohd Ayub, Abdul Aziz dan beberapa kakitangan KTMB yang terakhir menarik pintu penutup stesen itu buat kali terakhir. – BERNAMA

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Penutupan stesen kereta api lambang kejayaan kerjasama Malaysia-Singapura

Posted: 01 Jul 2011 06:47 AM PDT

Tarikh siar: 2011/07/01

SINGAPURA: Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong menyifatkan penutupan stesen kereta api KTM Berhad di Tanjong Pagar mulai malam tadi sebagai satu lambang kejayaan pelaksanaan Perkara-perkara yang Dipersetujui (POA) antara Malaysia dan Singapura bagi merintis jalan memajukan lagi pelbagai bidang untuk kepentingan bersama.

Beliau memuji rakan sejawatannya dari Malaysia, Datuk Seri Najib Razak, kerana kepimpinan dan keazamannya telah membolehkan kedua-dua pihak sama-sama menikmati hasil daripada hubungan yang lebih baik itu. "Saya gembira kerana Singapura dan Malaysia telah berjaya menyelesaikan dengan baik satu isu yang tertangguh lebih 20 tahun," katanya merujuk kepada pelaksanaan POA mengenai tanah KTMB itu. Stesen Tanjong Pagar yang berusia 80 tahun, ditutup tengah malam tadi selepas kereta api terakhir yang dipandu Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail, berlepas sejam sebelum itu.

Kerajaan Singapura akan mengekalkan bangunan itu disebabkan oleh faktor sejarahnya.

Lee juga mengucapkan terima kasih kepada menteri-menteri dan pegawai-pegawai dari kedua-dua pihak yang telah bekerja keras dan menjalin hubungan baik dalam melaksanakan perjanjian itu.

Pada satu pertemuan pada 24 Mei tahun lalu, Lee dan Najib mengumumkan bahawa stersen kereta api KTMB akan dipindahkan dari Tanjong Pagar ke Woodlands, juga di Singapura, bermula 1 Julai 2011 (hari ini).

Satu lagi stesen kereta api KTMB di Singapura, stesen Bukit Timah, juga tidak lagi beroperasi. – BERNAMA

Source: Berita harian Malaysia Online.

Tasik Raban Lenggong

Posted: 01 Jul 2011 06:30 AM PDT

By Idris Ismail Talu
Foto ihsan Syed Alfandi Syed Mansor



Keindahan hentian lama R & R Tasik Raban Lenggong pada waktu senja, hasil tangan Sdr Syed Alfandi Syed Mansor.

Tasik Raban di waktu senja.

Dengan barisan Banjaran Bintang di latar belakang.


Tasik Raban dari sudut lain, lebih menarik.

Alangkah indahnya suasananya di Tasik Raban di waktu senja yang tenang. Semoga suasana ini boleh menggamit balik anak-anak Lenggong di perantauan untuk kembali sekali sekala menikmati suasana sebegini yang pastinya tidak didapati di tempat lain.

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan