Johor Search

Custom Search

Followers

23 June 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Guru perlu ada ilmu psikologi

Posted: 22 Jun 2011 09:52 AM PDT

Oleh Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Norzali, rencana@hmetro.com.my

RESAH masyarakat terhadap masalah disiplin pelajar cukup berasas apatah lagi pelbagai insiden luar jangkaan mampu disumbangkan mereka meskipun umur hanya setahun jagung.

Peningkatan kadar jenayah atau disiplin ini bukan saja membimbangkan institusi persekolahan malah masyarakat turut keliru serta tercari-cari apakah mekanisme terbaik boleh diguna pakai bagi menanganinya.

Meskipun banyak lambakan kempen menerusi sesi ceramah dan pameran, ia masih belum ampuh untuk melembutkan hati pelajar.

Akibatnya, masyarakat tertanya-tanya apakah pendekatan selama ini salah atau pelajar semakin naik lemak hingga sukar dinasihati lagi.

Masih adakah lagi jalan penyelesaiannya?

Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris, Ab Aziz Mohd Yatim, berkata cara didikan pelajar masa kini tidak boleh dilakukan secara semberono tanpa disuntik elemen tertentu yang boleh 'mematahkan' sikap degil pelajar.

Beliau berkata, kemampuan pelajar hari ini sukar dijangka hingga ada ketikanya mampu mencapai tahap tertinggi dengan keberanian luar biasa.

"Melihat rentak sebilangan pelajar hari ini, memang menakutkan kerana mereka sangat ekstrem hingga mampu melahirkan keberanian tanpa batasan.

"Memang wajar masyarakat melahirkan kebimbangan namun jalan penyelesaian masih ada, jangan mudah berputus asa," katanya.

Bukan hairan lagi apabila masyarakat menganggap pelajar hari ini terutama peringkat menengah, penyumbang masalah disiplin.

Biarpun hanya segelintir, mereka yang melanggar disiplin bagaikan memberi persepsi buruk kepada pelajar lain.

Yang bermasalah pula terus 'bermaharajalela' hingga menyebabkan masyarakat semakin muak untuk membantu sebaliknya membiarkan guru dan sekolah mengatasinya.

Beliau berkata, meskipun disiplin pelajar menjadi antara isu hangat, tidak bermakna setiap pihak hanya mampu berdiam diri atau melepaskannya kepada golongan minoriti.

Pelajar, katanya, adalah kelompok yang memerlukan bimbingan berterusan selain pendekatan sesuai untuk menyedarkan tindakan dilakukan adalah salah.

"Kebanyakan hanya pandai menuding jari atau melepaskan tanggungjawab itu kepada orang lain tanpa mahu duduk semeja mencari jalan penyelesaian.

"Pada masa sama, menganggap pelajar bermasalah sudah tiada masa depan dan terus memberi tekanan hingga menyebabkan nasib pelajar semakin terumbang-ambing.

"Mencari penyelesaian dengan bertunjangkan konflik akan memburukkan lagi keadaan dan pelajar melihat pertelingkahan itu sebagai medium melepaskan diri" katanya.

"Ada kalanya, masyarakat suka menyalahkan guru dan sekolah kerana tidak bertindak namun kesalahan itu tidak wajar diletakkan pada bahu golongan terbabit semata-mata.

"Masyarakat perlu akur, senario pendidikan sekarang terlalu banyak 'pantang larang' hingga menyukarkan segala tugasan yang ingin dibuat.

"Namun, itu bukan alasan mereka tidak mengambil tindakan cuma caranya saja tidak bersesuaian dengan jiwa pelajar," katanya mengakui guru hari ini perlu belajar cara terbaik untuk menakluk tentangan pelajar.

"Jika menggunakan pendekatan lama, sudah tidak sesuai kerana zaman ini pelajar lebih bijak mencipta alasan. Untuk itu, guru perlu ada ilmu psikologi yang hebat bagi menakluki emosi mereka.

"Kebiasaannya, tindakan atau hukuman diselarikan dengan pendekatan berbentuk fizikal seperti rotan dan denda namun terlupa menyentuh emosi sedangkan ia aspek paling mudah untuk menjinakkan pelajar.

"Pendekatan salah bukan saja tidak menyelesaikan masalah malah mengundang lebih banyak konflik kedua pihak hingga mampu mewujudkan jurang selain perasaan tidak puas hati," katanya.

Beliau berkata, guru perlu menunjukkan kasih sayang dan perhatian dengan ikhlas tanpa niat menghukum atau sindiran supaya pelajar rasa lebih selesa untuk meluahkan perasaan.

Menurutnya, ada guru hanya tahu mengajar namun tidak mendidik menyebabkan hasrat menjadikan pelajar hari ini sebagai generasi berilmu, berdisiplin dan berperibadi mulia sukar.

"Ini bukan tuduhan namun ada kalanya guru tidak pandai berdiplomasi dan hanya mengajar berpandukan nota semata-mata sedangkan matlamat sebenar adalah memberi pendidikan.

"Antara mengajar dan mendidik memang jauh perbezaannya. Bayangkan jika guru pun boleh terasa dan melenting jika ditegur, apatah lagi pelajar yang masih muda dan teraba-raba mencari arah.

"Sebab itu penting guru bermuhasabah dan mencari pendekatan sesuai sebelum mengenakan hukuman supaya pelajar memahami apa dilakukan itu bukan disebabkan benci namun peringatan menjadikan mereka lebih baik," katanya.

Ditanya adakah cara itu seolah-olah membuatkan pelajar seperti besar kepala dan semakin manja, beliau menafikannya kerana pelajar pasti faham yang dilakukan itu sekadar hukuman membetulkan kesilapan.

"Malangnya, ramai guru terlupa hingga menyebabkan pelajar melihat hukuman itu seolah-olah misi 'balas dendam' dan melepaskan perasan benci hingga menjadikan mereka terus memberontak.

"Berdasarkan pengalaman dan kajian, saya percaya jika guru pandai menggunakan budi bicara, pelajar boleh menerima dan mampu diubah. Cuma tidak boleh mengharapkan keajaiban berlaku sekelip mata sebaliknya perlu berterusan dan disertai doa," katanya.

Faktor penyumbang masalah disiplin pelajar:

•Kurangnya perhatian dan kasih sayang ibu bapa pada era globalisasi kerana lebih mengutamakan kerjaya hingga lupa tanggungjawab mendidik anak.

•Kemunculan media massa serta sumber bacaan tanpa batasan hingga menyebabkan pelajar ingin meniru dan mencuba.

•Pengaruh rakan sebaya kerana menganggap rakan sebagai rakan sebenar lantaran ibu bapa sukar meluangkan masa untuk mendengar atau berdampingan dengan anak.

•Kegagalan pihak sekolah untuk bertindak pantas dan telus kerana ada sebilangan cuba merahsiakan masalah disiplin yang berlaku.

•Ketiadaan program selepas sekolah yang sesuai atau menarik hingga pelajar lebih gemar menghabiskan masa di tempat tidak berfaedah.

Source: Harian Metro Malaysia Online.

Rezeki temoleh Kenyir

Posted: 22 Jun 2011 08:02 AM PDT


Oleh Zulhilmi Hat, hilmi@bharian.com.my

Tarikh: 2011/06/18

Permintaan tinggi, harga lumayan jadikan spesies ikan sasaran pemancing


IKAN temoleh atau dikenali sebagai temelian (Probarbus jullieni) adalah ikan air tawar yang semakin pupus gara-gara sikap masyarakat yang mengamalkan kaedah tangkapan seperti menjaring, menuba dan mengebom ikan itu. Pemburuannya sukar dihalang pihak berkuasa berikutan permintaan tinggi serta tawaran harga yang lumayan di pasaran gelap manakala saiznya yang boleh mencapai puluhan kilogram setiap seekor menjadikannya sasaran pemancing. Tambahan isinya yang lazat menyebabkan ikan ini sering diburu di sungai ataupun empangan iaitu tempat pembiakan spesis omnivor ini membiak.

Pada awal Mac lalu, sebatang joran milik tukang masak dari Kenyir Lake Resort yang kebetulan memancing ikan lampan berhampiran Pangkalan Gawi, 'terjun' dalam tasik selepas dilarikan ikan misteri. Sangkaannya ikan jelawat yang memakan umpannya kerana Tasik Kenyir ini didiami ikan itu yang mudah dipancing menggunakan umpan buah kelapa sawit.

Masran Mohamat yang ditemui berkata, sejak kes kehilangan jorannya dilarikan ikan bersaiz mega di tebing tasik berhampiran tempat kerjanya, dia bertindak 'merasuah' kira-kira 50 kilogram buah kelapa sawit untuk menjinakkan ikan misteri itu.

"Selepas seminggu merasuah buah kelapa sawit yang diperam, gerombolan ikan yang kelihatan bermain-main di tengah tasik menghampiri kawasan saya memancing. Pada ketika itu joran sudah dipacakkan dengan berumpankan buah sama untuk menjinakkan ikan terbabit.
"Pada pagi sama, sebatang daripada dua joran yang diletakkan berhampiran tebing digetu ikan seakan-akan lampam sedang mencuit umpan seperti biasa.

"Tiba-tiba hujung joran melentur dengan kasar sekali menyebabkan saya bergegas mendapatkan joran itu sebelum mengaraunya hingga ke tebing. Perlawanan berlangsung hampir 30 minit dan akhirnya alangkah terkejutnya saya apabila temoleh bersaiz sembilan kilogram berjaya didaratkan," katanya.

Katanya lagi, hari itu rezeki memihak kepadanya apabila tangkapan temoleh kedua berskala 11 kg berjaya ditangkap pada waktu petang selepas umpan yang dibaling di kawasan temoleh pertama berjaya didaratkan tadi.

"Temoleh kedua ini berbeza dari tangkapan pertama tadi. Larian padu yang dibuatnya ke kawasan terbuka tasik membuatkan saya cukup risau kerana bimbangkan tali tangsi 30 paun yang digunakan mungkin putus bila-bila masa.

"Gegelung tali pula yang memuatkan hampir 120 meter hampir habis akibat mengekang larian ikan ini seperti lembu takut dicucuk hidung. Mujurlah lubuk terbabit tidak mempunyai reba yang memihak kepada saya untuk mendaratkannya selepas 40 minit bertarung," katanya.

Ikan temoleh ditemui membiak di Sungai Pahang dan Perak juga terdapat di Tasik Kenyir. Menurut Masran lagi ikan itu dilepaskan Jabatan Perikanan sejak lapan tahun lalu untuk membiakkan spesies terbabit dalam tasik ini.

Difahamkan ikan itu sudah membiak dengan banyaknya dan terdapat di seluruh Tasik Kenyir apabila gerombolan temoleh dapat dilihat muncul dekat tasik itu pada awal Januari hingga Mac, yang mana ketika itu berlaku aktiviti menghempas telur.

Masran menambah, keesokannya beliau memancing di tempat sama dan temoleh berskala 15 kg berjaya didaratkan dengan menggunakan umpan kelapa sawit peram.

"Seekor temoleh berskala sembilan kilogram masih hidup sehingga hari ini dalam kolam peliharaan manakala dua lagi gagal diselamatkan kerana terlalu penat selepas aktiviti menaikkan ikan ini di tebing," katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan