Johor Search

Custom Search

Followers

29 April 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Jajan Di Hentian R n R Bukit Gantang Arah Selatan

Posted: 28 Apr 2011 06:22 PM PDT

By Idris Ismail Talu.

Buah-buahan merupakan bahan jualan terbanyak yang dijual di hentian Rehat dan Rawat ini. Kita boleh melihat buah-buah segar, seperti nangka, cempedak, rambutan dan sebagainya.


Kacang tanah rebus.



Buah betik atau papaya yang ranum masaknya.



Nenas tempatan yang cukup segar.



Mempelam atau mangga.


Juga mangga.

Hentian R n R Bukit Gantang Arah Selatan

Posted: 28 Apr 2011 06:08 PM PDT

By Idris Ismail Talu.

Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Bukit Gantang Arah Selatan merupakan salah satu dari sebegitu banyak hentian R&R di sepanjang lebuhraya Utara Selatan dari Johor Bharu (paling Selatan) hingga ke Bukit Kayu Hitam (paling Utara).

















Lihatlah kebersihan dan keindahannya.

http://idristalu.blogspot.com/


Minggu Saham Amanah Malaysia Di Ipoh

Posted: 28 Apr 2011 05:54 PM PDT

By Idris Ismail Talu.

Suasana sekitar "Minggu Saham Amanah Malaysia" yang berlangsung di Stadium Indera Mulia, Ipoh.





















Anugerah tanah penempatan saudara baru

Posted: 28 Apr 2011 04:14 PM PDT

MELAKA 28 April – Kerajaan negeri menganugerahkan sebidang tanah seluas empat hektar bagi membina penempatan saudara baru Muslim yang akan diuruskan oleh Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di Kampung Lesung Batu, Alor Gajah.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, penempatan baru itu akan dibina beberapa infrastruktur seperti sebuah bangunan yang mempunyai 50 pintu sebagai rumah kediaman, kedai, sekolah tadika, surau, sekolah agama dan beberapa kemudahan lain.

''Kerajaan negeri memberikan tanah untuk dijadikan penempatan baru saudara baru Muslim bertujuan mereka yang hidup dalam keadaan daif dan susah dapat menjalani kehidupan sempurna seperti orang lain," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan majalah Sinar Perkim di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC0 Ayer Keroh di sini hari ini.

Turut hadir ialah Setiausaha Agung Kehormat Perkim, Tan Sri Dr. Abd. Hamid Othman dan Pengerusi Perkim negeri, Abu Pit.

Mohd. Ali berkata, saudara baru Muslim yang tidak mempunyai rumah boleh menyewa rumah kediaman yang akan dibina itu dengan kadar sebanyak RM50 sebulan.

Di samping itu, katanya, penempatan baru yang akan dikenali sebagai Taman Saudara Muslim itu membolehkan aktiviti dakwah dapat dilaksanakan sebagai panduan kepada mereka menjalani kehidupan sebagai Muslim yang baik.

Mengenai penerbitan majalah Sinar Perkim pula, beliau berkata, ia adalah langkah tepat untuk menyebarkan mengenai maklumat terkini mengenai sebarang kegiatan dan aktiviti yang dilakukan oleh pertubuhan itu.

''Melalui Sinar Perkim banyak lagi perkara yang boleh disebarkan bagi mengelakkan sebarang kekeliruan fakta khususnya kepada orang ramai dan saudara baru Muslim," katanya.

Majalah itu juga, katanya, boleh digunakan oleh Perkim untuk berdakwah selain memuatkan bahan-bahan seperti rencana berunsur ilmiah, nasihat, soal jawab agama dan sebagainya.

Source: Utusan Malaysia Online.

Kompleks Makam Long Jaafar

Posted: 28 Apr 2011 03:54 PM PDT

By Idris Ismail Talu.

Agak mengejutkan apabila melihat tiang pagar kompleks ini yang diperbuat dari besi, kelihatannya telah dipotong orang. Apa tujuan besi itu diambil, rasanya tidak susah untuk kita memikirkannya. Biasanya untuk dijual kepada pembeli barang-barang lusuh.







Gambar anak panah menunjukkan bekas tiang pagar yang dipotong.




Contohi amalan rakyat negara lain junjung bahasa kebangsaan

Posted: 28 Apr 2011 03:45 PM PDT

Tarikh siar: 2011/04/28

PERSATUAN Linguistik Malaysia (PLM) amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa banyak lagi rakyat yang masih bersikap tidak berbangga dengan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan negara sendiri berbanding dengan rakyat negara lain seperti China, Korea, Jepun dan sebagainya.

Rakyat negara berkenaan bukan tidak belajar bahasa Inggeris atau tidak fasih berbahasa Inggeris, tetapi dalam banyak perkara mereka lebih menjunjung bahasa sendiri dan mengendong bahasa lain, sedangkan banyak orang kita menjunjung bahasa lain khususnya Inggeris dan hanya sekadar mengendong bahasa Melayu.

Bangsa lain seperti China, Jepun, Korea, Perancis dan lain-lain itu hanya ketika bersantai atau tidak rasmi barulah mereka bersedia menggunakan bahasa Inggeris atau lainnya. Hal ini tidak bagi kebanyakan daripada kita termasuk segelintir pemimpin. Bertambah malang lagi jika turut membabitkan pemimpin pada peringkat nasional, organisasi atau jabatan kerajaan seperti yang selalu terpapar dalam berita di televisyen. Bahasa Melayu hanya digunakan dalam sari kata.

Eloklah bertutur dalam bahasa Melayu dan sediakan sari kata dalam bahasa Inggeris agar tidaklah menjadi seperti 'kera di hutan disusukan anak di pangkuan dibiar kelaparan'. Pupuklah rasa bangga dan megah bahasa negara sendiri sekalipun kita memang memerlukan kemahiran bahasa kedua, ketiga dan sebagainya. Tiadakah perbezaan antara Barat misalnya dengan negara Malaysia daripada segi citra dan jati diri negara?

KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,
Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Henti salahkan nasi lemak

Posted: 28 Apr 2011 03:42 PM PDT

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL, utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 28 April - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menasihatkan ibu bapa supaya menguruskan pemakanan anak dengan baik dengan membawa bekal ke sekolah setiap hari.

Katanya, langkah itu adalah jalan terbaik memastikan anak-anak sihat daripada terus menyalahkan penjual nasi lemak, pengurusan kantin sekolah dan penjual 'jajan' di luar kawasan sekolah.

''Ini pandangan saya, sama ada makanan tidak sihat dijual dalam sekolah, mahupun luar sekolah, sebenarnya ia bergantung kepada pembeli.

''Jika anak kita menggemarinya, maka berlakulah urusan jual beli itu. Tetapi jika tiada pembeli, jual apa pun, pasti tiada siapa yang peduli untuk membelinya," katanya di sini, hari ini.

Mohamad memberitahu, kenapa cepat sangat melenting dan menyalahkan nasi lemak, kononnya menyebabkan anak menjadi gemuk.

''Orang di Amerika sana, tak makan nasi lemak pun, tetapi gemuk-gemuk juga. Jangan cepat 'melantun-lantun' dalam membuat keputusan. Kita tidak mahu pentadbiran yang 'melantun-lantun'," katanya.

Tambahnya, individu yang berniaga di luar sekolah mahupun dalam sekolah, semuanya hendak mencari rezeki.

''Mungkin mereka diberhentikan kerja atau berhadapan kesukaran untuk mendapatkan kerja. Maka mereka berniaga kecil-kecilan dan hendak sara anak serta isteri.

''Kita kena tengoklah perkara ini, kepayahan orang ramai berniaga. Ini sampai hendak suruh tangkap penjual 'jajan' dan kompaun peniaga nasi lemak," katanya.

Justeru Mohamad mahu ibu bapa dahulu memainkan peranan dan pastikan anak-anak membawa makanan yang sihat dari rumah dan menyediakan wang poket yang seimbang atau tidak berlebihan.

''Kalau semua pihak mainkan peranan dalam hal ini, tanpa menjejaskan periuk nasi orang lain dan kepentingan mereka, akhirnya semua akan merasa gembira,'' katanya.

Source: Utusan Malaysia Online.

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan