Johor Search

Custom Search

Followers

20 April 2011

IdrisTalu

IdrisTalu


Festival Lagu Islam di KLCC

Posted: 19 Apr 2011 02:39 AM PDT


Oleh Farihad Shalla Mahmud, farihad@bharian.com.my

2011/04/19

Acara berlangsung dua hari berturut-turut bermula 30 April

DALAM jangka kurang dua minggu lagi, Malaysia akan menjadi tumpuan 14 artis terdiri daripada kumpulan nasyid dan solo dari dalam serta luar negara apabila mereka berkumpul untuk menjayakan Festival Lagu-Lagu Islam Ke-2 di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 30 April dan 1 Mei depan. Selain menghiburkan penonton dengan nyanyian mereka, persembahan dua malam itu juga menjadi medan untuk mereka menyampaikan mesej mengenai keIslaman dari pelbagai aspek.

Malah, nyanyian mereka itu juga umpama sebuah cerita peribadi yang mahu dikongsikan bersama penonton yang hadir. "Ada antaranya yang membuat persembahan nanti adalah saudara baru dan akan menggunakan persembahan itu untuk bercerita mengapa mereka memilih Islam sebagai agama anutan serta berkongsi pengalaman mengenai dunia Islam," kata Ketua Pegawai Eksekutif TV Alhijrah Bukhari Che Muda pada majlis sidang media mengumumkan TV Alhijrah sebagai penyiar rasmi festival itu di Pusat Islam, Kuala Lumpur.

Hadir sama Pengarah Urusan Out of This World Sdn Bhd yang juga penganjur utama festival ini, Adam Datuk Amanullah.

Sebagai penyiar rasmi, selain merakamkan konsert itu, TV Alhijrah bersama penganjur juga akan menyediakan program khas bagi memberi peluang dan ruang kepada media mengenali artis yang mengambil bahagian dengan lebih dekat lagi.

"Mereka ini mempunyai nama yang cukup besar di negara masing-masing. Disebabkan mereka tiba di Kuala Lumpur lebih awal kerana perlu menghadiri sesi latihan, kami bercadang membawa mereka berjumpa dengan media untuk tujuan publisiti dan berkongsi maklumat mengenai perkembangan dunia nasyid di negara mereka.

'Malahan dalam konsert sebenar nanti, setiap artis diberi masa 30 minit seorang bagi memberi peluang mereka berinteraksi dengan peminat selain menghiburkan mereka dengan irama nasyid yang dipilih," kata Bukhari.

Antara artis yang akan membuat persembahan ialah La rappel, Fez Meghani & Aftab Ali, The Brothahood, Khalid Belrhouzi, Bennami, Ziryab, Brothers, Khaleel Muhamad dan Opick. Manakala Zain Bhika, kumpulan Debu, Yasin, Native Deen, Budi, Aashiq al-rasul dan kumpulan Noor melengkapkan persembahan malam kedua.

Apa yang menarik mengenai konsert ini adalah penonton akan dihiburkan dengan lagu ketuhanan dari pelbagai genre muzik seperti Hip Hop, R&B, Kontemporari, Pop, Rap, World Music dan Nasyid Tradisional.

Eksklusif di KL sahaja

Mengulas penganjuran kali kedua festival ini, Adam berkata ia dibuat berdasarkan sambutan menggalakkan yang diterima selepas diadakan kali pertama sekitar Julai tahun lalu.

"Untuk tahun ini fokus kami lebih kepada untuk menarik golongan remaja untuk bersama-sama menyaksikan konsert ini.Sebagai satu usaha kami ke arah itu, kami turut mempromosikan konsert ini di laman facebook kami dan alhamdulillah, saya lihat objektif kami ini hampir tercapai apabila ramai golongan remaja menunjukkan minat mereka terhadap festival ini.

"Bukan saja bermatlamat untuk menarik minat golongan remaja tetapi kami mahu melihat Malaysia menjadi sebuah hab untuk perkembangan irama nasyid sekali gus menjadi contoh kepada negara lain," katanya.

Ditanya apakah mereka bercadang untuk membawa festival ini ke negara luar yang turut memberi sokongan terhadap penganjurannya di Malaysia, Adam berkata festival ini tidak akan di bawa ke mana-mana selain diadakan di Kuala Lumpur.

"Seperti yang saya katakan tadi, tujuan kami menganjurkan festival ini adalah untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat tumpuan perkembangan irama nasyid. Jadi biarlah penganjurannya hanya diadakan di Kuala Lumpur saja," katanya yang juga mahu menjadikan festival ini sebagai acara tahunan.

Bagi mereka yang berminat untuk menyaksikan konsert ini harga tiket adalah RM103, RM153, RM253 dan RM353 dan maklumat mengenai penjualan tiket bolehlah didapati menerusi laman sesawang www.ticketcharge.com.my

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Program Tranformasi Ekonomi (ETP)

Posted: 19 Apr 2011 02:19 AM PDT

Dari akhbar:


Source: Berita Harian Malaysia Online

Misi untuk memburu emas pertama Olimpik tidak terjejas

Posted: 19 Apr 2011 02:05 AM PDT


Datuk Misbun

STATUS Datuk Misbun Sidek yang tidak lagi membimbing pemain badminton nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei ketika ini, tidak akan menjejaskan persediaan pemain itu untuk memburu emas pertama Olimpik negara, menjelang Sukan Olimpik London.

Dengan detik mula yang tinggal hampir setahun, ketiadaan Misbun mengiringi Chong Wei seperti dirancang untuk perjuangan terakhirnya sebelum bersara bagaikan satu kerugian, apabila bekas jaguh badminton negara itu 'turun pangkat' untuk melatih skuad pelapis.

Begitupun Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menolak andaian itu, malah menganggap pemain itu sudah berada di landasan tepat untuk mencapai misi berkenaan biarpun tanpa kehadiran Misbun.

"Chong Wei dilihat masih terus memberikan keputusan yang baik dan meskipun berdepan kemelut, dia masih mampu memberi pencapaian yang baik.

"Tidak semestinya jika Misbun tidak melatih Chong Wei sepenuhnya, dia tidak boleh memberi tunjuk ajar, nasihat dan semangat kepada pemain itu. Saya percaya selama ini Chong Wei pun sentiasa berhubung dengan Misbun," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi Sukan Malaysia (Sukma) 2011 di Majlis Sukan Negara (MSN) semalam.

Malah menurutnya, ketika menghadapi kemelut itu, Chong Wei masih mampu memberikan keputusan yang di luar jangkaan orang ramai.

Misbun mencetuskan gempar dalam dunia badminton awal tahun ini apabila memutuskan untuk meletak jawatan dengan pelbagai spekulasi bermain di fikiran peminat sukan yang mengandaikan beliau berselisih dengan pihak tertentu dalam Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Begitupun, selepas Misbun berjaya dipujuk kembali menyertai persatuan itu beliau tidak lagi diberikan mandat untuk melatih Chong Wei hasil Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (C&T), Sabtu lalu sebaliknya diberi kepercayaan untuk melatih pasukan pelapis yang turut dibarisi anaknya, Misbun Ramdan.

"Apa yang penting, Misbun sudah kembali bersama keluarga besar badminton negara dan tidak lagi tersisih.

Apa saja yang diputuskan BAM terpulang kepada mereka kerana ini bukan tanggungjawab kementerian mahupun MSN.

"Kepulangan Misbun adalah satu perkara positif kerana tanggungjawab melatih atlet pelapis adalah sesuatu yang amat penting. Kita tidak mahu menghadapi masalah ketandusan pemain berbakat selepas Chong Wei," kata Ahmad Shabery.

Source: Harian Metro Malaysia Online.

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan