Johor Search

Custom Search

Followers

24 September 2010

Lima Klinik 1Malaysia akan dibina di tiga daerah

NUSAJAYA 24 Nov. - Kerajaan negeri akan membina lima Klinik 1Malaysia di tiga lokasi berbeza iaitu Johor Bahru, Kulaijaya dan Kluang.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr. Robia Kosai berkata, tiga klinik 1Malaysia dibina di Johor Bahru iaitu di Rumah Pangsa Stulang, Rumah Pangsa Bandar Seri Alam dan Taman Megah Ria, Masai dekat sini.

Beliau berkata, dua lagi akan dibina di lot rumah kedai Taman Senai Utama, Kulaijaya dan Rumah Kedai Taman Seri Lambak, Kluang.

"Kawasan ini dipilih kerana kebanyakan penduduk memiliki pendapatan sederhana dan jarak dari klinik kesihatan sedia ada berada dalam lingkungan 10 kilometer.

"Penduduk di kawasan ini juga berbilang kaum sesuai dengan slogan 1Malaysia," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Datuk Baderi Dusuki (BN-Panti) mengenai lokasi serta perkhidmatan yang disediakan di Klinik 1Malaysia.

Robia berkata, Klinik 1Malaysia itu dijangka mula beroperasi pada Januari dan Februari depan.

Beliau berkata, klinik tersebut akan beroperasi selama lima hari seminggu bermula pukul 10 pagi hingga 10 malam.

"Klinik ini menyediakan perkhidmatan perubatan ringan kepada penduduk di kawasan bandar sesuai gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

"Secara tidak langsung ia dijangka membantu mengurangkan kesesakan di klinik kesihatan sedia ada dan akses masyarakat untuk mendapatkan rawatan ringan terutama di kawasan bandar dapat dipertingkatkan," katanya.

Beliau berkata, Klinik 1Malaysia menyediakan perkhidmatan meliputi rawatan ringan, susulan kes penyakit kronik, prosedur rawatan ringan dan khidmat nasihat.

Beliau berkata, skop perkhidmatan itu dikendalikan oleh penolong pegawai perubatan dan jururawat terlatih.
JohorToday

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan