Johor Search

Custom Search

Followers

02 March 2011

MASJID CINA TARIK PELANCONG - MACMA



KUALA LUMPUR 28 Feb. – Masjid Cina Persatuan Cina Muslim Malaysia (Macma) yang bakal didirikan di Jalan Davis di sini, berpotensi menarik perhatian ramai pelancong dari luar negara.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, ini kerana masjid tersebut mempunyai elemen-elemen kesenian yang unik melalui seni bina Cina.

Tambahan, katanya, Kompleks Kebudayaan Islam yang bakal didirikan bersama-sama dengan masjid itu turut diaplikasi dengan idea-idea segar, khususnya melalui penceritaan dan penerangan sejarah Islam terdahulu iaitu bermulanya zaman pengembaraan Laksamana Muhammad Zheng Ho ke Nusantara.
‘‘Saya percaya dengan lokasi masjid yang amat strategik itu, ia mampu menarik pelancong khususnya mereka yang bukan beragama Islam untuk melihat masjid dan sekali gus mengenali negara ini dengan lebih dekat.
‘‘Bagi sesetengah umat Islam, daya tarikan ini kelihatan seperti biasa, namun bagi masyarakat lain itu adalah sesuatu yang perlu diketahui secara mendalam.
“Oleh itu, adalah wajar umat Islam mengambil peluang ini untuk memperluaskan pengetahuan mengenai Islam dan seni melalui pelancongan,’’ katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyampaian sijil dan anugerah kepada pemenang Peraduan Merekabentuk Masjid Macma dan kompleks kebudayaan Islam di sini hari ini.
Hadir pada majlis itu, Presiden Macma, Datuk Mustapha Ma; Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Datuk Salleh Yusup; Presiden Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) dan Isteri Menteri Wilayah Persekutuan, Datin Nafesah Raja Nong Chik Abidin.
Rosmah berkata, setakat ini masjid yang dilihat berpotensi menarik pelancong adalah Masjid Negara, Masjid Wilayah Persekutuan dan Masjid Putra Putrajaya.

Selain itu, katanya, Masjid Terapung Tengku Tengah Zaharah, Masjid Kristal Terengganu, Masjid Ubudiah Kuala Kangsar, Masjid Kampung Laut Kelantan dan Masjid Ulu Melaka.
‘‘Justeru, saya berharap apabila Masjid Cina ini siap dibina kelak, ia akan menjadi pilihan utama para pelancong dan menjadi mercu kepada keunikan dan kesejagatan Islam di seluruh dunia,’’ kata beliau.
Rosmah berkata, dengan terbinanya Masjid Cina dan kompleks itu, ia membuktikan bahawa Islam bukan hanya milik sesuatu kaum sahaja, malah ia untuk semua keturunan dan seluruh manusia.
Peraduan Merekabentuk Masjid Cina dan Kompleks Kebudayaan Islam yang merupakan inisiatif Macma dan anjuran PAM itu dilancarkan pada Ogos tahun lepas.

Peraduan berkenaan membuka penyertaan khusus kepada semua syarikat-syarikat arkitek di bawah PAM serta menawarkan hadiah wang tunai RM90,000 kepada pemenang utama.
Sebanyak 53 syarikat seluruh Malaysia telah menghantar permohonan tetapi pada hari ini, juri sebulat suara memutuskan bahawa tiada pemenang utama.

Sebaliknya dua peserta terbaik dipilih bagi memenangi wang RM30,000 sebagai anugerah pereka terbaik.
Masing-masing yang menerima anugerah itu ialah Ar. Ang Wen Hsia & Ar. Ang Boo Chung dan Zon Design Rekabina Sdn. Bhd.


JohorToday

UTUSAN

No comments:

Post a Comment

Informasi Anda..

Blog Pilihan